Direct mail en online marketing

Tegenwoordig focussen veel bedrijven hun marketinginspanningen dusdanig op het online gedeelte, waardoor de offline variant onterecht wordt ondergesneeuwd. Dat is hartstikke zonde en een gemiste kans! Zo kan een direct mail die je per post verstuurd slim worden gekoppeld aan een website waarop de ontvangers bijvoorbeeld een bestelling kunnen plaatsen of een afspraak kunnen inplannen. Zeker als je op korte termijn nieuwe klanten wilt binnenhalen of de omzet onder bestaande relaties wilt vergroten, is dit een zeer effectieve methode. Maar er zijn natuurlijk nog meer mogelijkheden om een direct mail succesvol te combineren met online marketing. In dit artikel geven we je daar een aantal voorbeelden van.

Coupons

Natuurlijk kunnen coupons ook enkel via het offline kanaal voor een prima resultaat zorgen. Denk bijvoorbeeld aan de bonnenboekjes en ander print en drukwerk die je onder andere van Mac Donalds in de brievenbus krijgt. Maar je kunt het veel interessanter maken door op je coupon naar een webpagina te verwijzen waarop iets bijzonders gebeurd dat de ontvanger niet had zien aankomen. Stel dat je abonnementen verkoopt voor laptoponderhoud. In dat geval kun je een coupon maken die enkel het probleem van je doelgroep benoemd.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een zin als ‘Nooit meer irritaties over computerproblemen? Met 1 klik heb je het geregeld! Ga naar ……nl en ontdek de oplossing.’ Op de webpagina plaats je een video waarin je de bezoekers aanspreekt, je het probleem nogmaals benoemt (tijdverlies, irritaties, gedoe etc.) en de oplossing (het abonnement) toont. Onder de video staat in tekst nog kort het probleem van de bezoeker en een knop om tijdelijk een abonnement af te sluiten tegen een gereduceerd tarief. Wedden dat deze manier van werken veel harder binnenkomt dan een coupon waarop een korting staat die ergens kan worden ingeruild?

Brieven

Het komt regelmatig voor dat een bedrijf een brief aan haar (potentiële) klanten stuurt met daarin een afsluiting die naar een webpagina verwijst. Dit kan een zeer effectieve manier zijn om acquisitie te plegen. Besef echter dat de brief dusdanig sterk opgebouwd moet zijn, zodat ontvangers direct willen gaan kijken wat er op die webpagina staat.

Een goed voorbeeld hiervan is een isolatiebedrijf dat een brief rondstuurt waarin de problemen van een ongeïsoleerd huis worden beschreven en er vervolgens wordt gewezen op de mogelijkheid om vanuit de overheid met subsidie je woning te laten isoleren. Daarbij benoem je ook dat de subsidie van tijdelijke aard is en dat snel reageren daardoor gewenst is. Vervolgens verwijs je naar een webpagina waarop mensen een paar vragen kunnen beantwoorden om te achterhalen of ze voor de subsidie in aanmerking komen. En na de uitslag staat er natuurlijk een knop met de tekst ‘Ik wil mijn subsidie niet mislopen en een afspraak inplannen’.

Folders

Folders worden nog altijd gebruikt om aanbiedingen te promoten. Echter, er wordt nog te weinig gewezen op het feit dat online bestellen mogelijk is. Tenminste, de meeste bedrijven die producten verkopen hebben inmiddels ook een webshop waarin producten online gekocht kunnen worden. Door op de webshop te wijzen, haal je bezwaren van je doelgroep weg om niet naar je winkel te komen, omdat ze vanwege een fulltime baan en vele andere verplichtingen simpelweg daar de tijd niet voor hebben. Bovendien kun je mensen op je website tijdens het bestelproces verleiden om extra aankopen te doen. Een simpel bijvoorbeeld: iemand die soep wilt kopen, geef je tijdens het bestelproces het idee om zijn soep heerlijk te verrijken met extra soepballetjes, soepstengels of een stofbrood om lekker mee in de soep te dippen.

Zoals je kunnen lezen zijn off- en onlinemarketing vormen uitstekend met elkaar te combineren. Sterker nog, het resultaat van een mailing kan zomaar een stuk hoger liggen als je slim gebruik maakt van de combinatie van online en offline. Weet je echter niet hoe je dit zou kunnen invullen voor jouw bedrijf? Dan kun je een bedrijf dat zich in direct mail gespecialiseerd heeft inschakelen voor het ontwerpen, drukken en versturen van een direct mailing. De investering die het kost om een direct mail specialist in te schakelen verdien je dan hoogstwaarschijnlijk dubbel en dwars terug!