Haal meer uit Internet

Wie heeft er nog geen website? Jij toch wel. Dus je hoort er ook bij! De klanten stromen toe. Of gaat het toch anders? Haal je wel genoeg uit je website? Kan het niet, móet het niet beter?

5 Uitdagingen

#1: laat je bezoeker niet verdwalen. Bij het lezen van gedrukt medium weet je als lezer waar je aan toe bent. Je ziet de beginpagina tot en met de eindpagina. Maar op het web kun je niet zien of je bij het begin bent, hoeveel er is en waar het ophoudt. Bovendien is elke website nog eens anders van opbouw. Het is daarom extra belangrijk met je websitestructuur te letten op een heldere en consistente navigatie, een informatie teksthiërarchie en een duidelijk pad voor de beoogde taakvervulling.

#2: schrijf voor je bedrijf, je lezer én de zoekmachine. Geef de lezer relevante informatie in de taal die hij zelf ook gebruikt, schrap de clichés over hoelang je bedrijf al bestaat. Schrijf eerst beknopt en geef pas meer informatie als de lezer dat wil. Bewaar de verkooppraatjes tot op het moment van sluiten van de verkoop.

#3: krijg het vertrouwen van je bezoeker. Internet is niet ‘persoonlijk’. Probeer het dat wel te maken. Voeg foto’s toe, schrijf persoonlijk. Internet is zelfs potentieel crimineel, dus voeg toe wat de bezoeker op z’n gemak stelt.

#4: maak elke webpagina een binnenkomer of juist niet! Op het web kan elke pagina een binnenkomer zijn van waar uit de bezoeker verder op zoek gaat naar zijn ding. Maak het hem mogelijk. Maar op sommige pagina’s wil je dat de bezoeker niet afgeleid wordt van het doel dat jij probeert te bewerkstelligen. Maak het dan ‘minder mogelijk’.

#5: bouw je webtekst in lijn met het aankoopproces van de klant. Het verkoopproces is als volgt: aanbrengen bezoekers, op gemak stellen, lekker maken, aansporen, koop sluiten. Welkomstpagina, Voorverkooppagina, verkooppagina, aankoopproces.