Social media strategie

Je ziet vaak dat bedrijven websites laten maken en denken dat een mooi design genoeg is om bezoekers te trekken. Helaas werkt het zo niet. Je moet een online strategie ontwikkelen om met je website bezoekers te trekken. Dit is niet een eenvoudig klusje. Bedrijven hebben hiervoor een online marketeer of online marketing bureau in dienst. Zij hebben erg veel verstand van SEO en wat er nodig is om je website goed te laten scoren op zoekmachines als Google. Een andere manier om bezoekers te trekken is sociale media. Door middel van social media kan je ervoor zorgen dat jouw doelgroep het bedrijf als een persoon ziet in plaats van een statisch bedrijf. Zorg er daarom voor dat jouw bedrijf een eigen identiteit en karakter krijgt. Hoe je dit het beste aan kan pakken wordt hieronder nader toegelicht.

Identiteit vaststellen

Hoe stel je deze identiteit vast. Begin bij de kern van je bedrijf. Waarom is het bedrijf opgericht? Aan de hand van dit antwoord kan je de visie en missie opstellen. Nu worden deze twee termen vaak door elkaar gebruikt of zelfs gedacht dat deze hetzelfde betekenen. Begin bij het vaststellen van de visie. Hierin staat wat jou toekomstbeeld is. Wat wil jij precies bereiken? In de missie komst te staan hoe je denkt dat je je visie kan bereiken, de weg ernaartoe. Wil je jouw identiteit nog uitgebreider vaststellen, dan is het raadzaam kernwaarden vast te stellen. In de kernwaarde moet het DNA van je bedrijf verwoord worden. Wat zijn de kenmeren die jouw bedrijf uniek maken?

Strategie bepaling

Nu je de identiteit vast hebt gesteld is het van belang dat je een strategie gaat ontwikkelen. Een eenvoudige manier om je strategie vast te stellen is door middel van de SWOT analyse. Hierbij stel je de volgende punten vast: strength (sterkte), weakness (zwakte), opportunities(kansen) en threats (valkuilen). De SWOT analyse is een goede manier om inzicht te krijgen is niet alleen wat er goed kan gaan, maar ook wat eventueel de negatieve gevolgen zullen zijn. Wanneer je hier inzicht in hebt, is het eenvoudiger om de valkuilen te voorkomen.

Content

De grote vraag, welke content moet je dan posten? Vraag jezelf af op welke sociale media jouw doelgroep te vinden is. Je zou ook rekening kunnen houden met de soort content die je wilt plaatsen. Wil je alleen beeld materiaal, alleen tekst of een combinatie hiervan? Bij de combinatie is het raadzaam jezelf af te vragen of je op één sociale media actief wilt zijn of meerdere. Wanneer je kiest voor meerdere media’s zal je ook overal tijd en aandacht in moeten stoppen. Tot slot moet je bepalen wat je dan wilt posten. Hierbij kom je weer terug op het eerste puntje, jouw identiteit. Kies onderwerpen uit die deze identiteit ondersteunen. De content hoeft dus niet alleen maar zakelijk en informerend te zijn. Een grappig berichtje of foto kan er juist voor zorgen dat je toegankelijk wordt. Vooral bij sociale media met beeld, zoals Instagram, is het belangrijk dat al jouw posts bij elkaar de juiste sfeer impressie geven. Je kan het vergelijken met een collage.