Wat is belangrijk bij het schrijven van website teksten?

Bekijk onze tips:

Teksten schrijven voor uw website is een verhaal apart. Het schrijven van websiteteksten vraagt wat meer dan wat knip- en plakwerk uit uw brochure.  De bezoekers van uw website lezen uw teksten niet (in ieder geval niet in eerste instantie), maar scannen de webpagina razendsnel. Daarbij moet u nog rekening houden met de zoekmachines (SEO).

De bezoeker van uw website scant de webpagina. Hij moet in één oogopslag vinden wat hij zoekt.

Enkele richtlijnen:
Bepaal de doelgroep en spreek zijn taal. Onderzoek eerst wat de doelgroep is voordat u met schrijven begint. Vermijd vakjargon en gebruik de taal van de doelgroep.Verwerk de zoekwoorden in de tekst. Welke zijn de zoekwoorden (keywords) waar de bezoeker op zoekt? Via deze link kunt u onderzoeken welke zoektermen uw potentiele bezoekers gebruiken. De kunst is te zoeken naar een groot zoekvolume met lage concurrentie. (gebruik daarbij de keyword tool van google). Verwerk de zoekwoorden in de tekst. Schrijf pakkende titels. Wanneer de titel niet interessant gevonden wordt, is de kans groot dat de bezoeker de pagina direct weer verlaat.Gebruik de eerste alinea voor een samenvatting. Laat direct duidelijk zijn waar de tekst over gaat en waarom iemand verder moet lezen. Internet gebruikers zijn ongeduldig.Vermeld de unieke voordelen van uw produkt. Wilt u bezoekers aanzetten tot het doen van een conversie? Vergeet niet de unieke voordelen van uw product in de tekst te vermelden.

Zorg voor relevante content.
Google kent meerdere technieken waardoor ze de tekst op pagina’s werkelijk goed kunnen indexeren. Zorg daarom dat de inhoud van de pagina goed is voor de bezoekers. Schrijf unieke teksten. Teksten die teveel op elkaar lijken worden door zoekmachines niet geindexeerd (en daardoor niet gevonden). Gebruik de zoekwoorden een paar keer. Zorg er voor dat het zoekwoord een paar keer in de tekst te lezen is. Gebruik het niet overdadig. Zorg voor spreiding van de zoekwoorden. Probeer het zoekwoord te verwerken in bijvoorbeeld kopjes, de titel, links, etc. Gebruik het zoekwoord in verschillende variaties. Gebruik in de tekst ook varianten van het zoekwoord. (denk daarbij aan enkelvoud, meervoud of synonimen) Leg nadruk op woorden (niet te veel) Door de tekst dikgedrukt te maken kunt u iets meer accent leggen op het onderwerp van de tekst. Doe dit spaarzaam en alleen bij de woorden die het belangrijkst zijn..Laat zien wie u bent en bij wie u hoort. Wanneer u in de tekst linkt naar andere pagina’s over hetzelfde onderwerp weet de zoekmachine bij welke “community” u hoort. Let er daarbij op dat u in de linktekst belangrijke zoekwoorden gebruikt. Houd rekening met de beeldschermlezer. Verhoog de leesbaarheid door de zinnen kort en bondig te houden. Lijstjes of meerdere kopjes werken prima. Zorg voor een prikkel om actie te ondernemen. Wat wilt u dat de bezoeker doet na het lezen van de tekst? De aanvraag van informatie? Het doen van een boeking? Het plaatsen van een reactie? Stimuleer de bezoeker tot het ondernemen van actie en zorg ervoor dat duidelijk is op welke manier ze dat kunnen doen.U kunt natuurlijk ook een professional inschakelen.